Praděd - celodenní okruh přes nejvyšší horu Jeseníků.

Zobrazit pro tiskZobrazit pro tisk
Mapa:

praded_16Praděd (1490 m) je nejenom nejvyšším vrcholem Jeseníků, ale i nejvyšší moravskou horou. Leží v části pohoří zvané Hrubé Jeseníky, jižně od města Jeseník. Na samotném vrcholu najdete televizní vysílač, vysoký 162 metrů, s vyhlídkovou plošinou ve své horní části. Ta je ve výšce 60-ti metrů a celé pohoří odtud budete mít jako na dlani. Krásný je také pohled na vodní dílo Dlouhé Stráně, situované naproti Pradědu. Pokud je dobrá viditelnost, není vzácností vidět Snežku, Lysou Horu nebo Radhošť. Za opravdu dobrých podmínek jsou prý vidět Tatry nebo dokonce rakouské Alpy.

Zajímavostí tohoto vrcholu je bezesporu fakt, že průměrná naměřená roční teplota zde nepřesahuje 1°C. Na vrchol se můžeme dostat několika způsoby, z nichž patrně nejznámější je začít v lázeňském městečku Karlova Studánka. Výjimku nebudeme tvořit ani my a vydáme se z tohoto malebného městečka údolím Bílé Opavy, stoupajíce podél bublající říčky s peřejemi, tůněmi a vodopády.

Z Karlovy Studánky vyrazíme po modré turistické značce podél toku Bílé Opavy. Cesta je zpočátku dost prudká a budete patrně muset místy překračovat padlé stromy. Poté se terén trochu narovná a pokračuje k chatě Barborka.

Od Barborky budeme pokračovat dál po červené hřebenovce Jeseníků, než dojdete na rozcestník Pod Pradědem, odkud nás dovede odbočka na vrchol Pradědu po modré.

Zpět na hřebenovku se od vysílače vrátíme stejnou cestou a budeme pokračovat dál po červené na chatu Švýcárna. Tam se dáme po modré, která bude přes Černík klesat na rozcestí Vidly, kde odbočíme vpravo po silnici a po pár kilometrech dojdeme zpět do Karlovy Studánky.

Charakteristika:
Okruh je dlouhý a bude vám trvat celý den. Zpočátku je poněkud náročnější terén, který se poté srovná a pokračuje po hřebeni hor. Na žádné náročné úseky zde nenarazíte.

Okruh: Ano

Jak se dostat na začátek a konec treku:
Do Karlovy Studánky se dostanete autobusem přímo z Bruntálu, ale pořádně si ověřte, v kolik jede poslední spoj zpět, abyste tu nezůstali viset. Přece jenom je trasa dlouhá a je potřeba si nechat určitou časovou rezervu.

Čas: 8 h

Převýšení: 690 m

Vzdálenost: cca 22 km

Kdy vyrazit:
Kdykoliv, když není trasa neprostupná díky sněhu.

Itinerář den po dni / Rozpis trasy:
Karlova Studánka - chata Barborka …............. .........................po modré
chata Barborka - Praděd (odbočka na vrchol) - Švýcárna ........po červené
chata Švýcárna - Vidly ..............................................................po modré
Vidly - Karlova Studánka ..........................................................po silnici